Alla inlägg den 9 april 2009

Av Ankaa - 9 april 2009 16:13

Ja, jag satt och funderade lite på balkongen för en stund sen och insåg att det var skärtorsdag. Jag vet egentligen vad skärtorsdagen innebär, men jag vet att det har något med Jesus att göra.


Iaf så kom jag att tänka på när jag var liten. Då var skärtorsdagen jätterolig för då skulle man klä ut sej till påskkärring och springa runt bland grannarna och ge bort små Glad Påsk-kort och få godis för det. Jag kommer ihåg att det var en av dom roligaste dagarna i hela världen, fram förallt för att man fick äta godis på en torsdag. 


Efter att ha suttit och funderat över skärtorsdagen när jag var liten, så kom jag att tänka på dom som är små nu och det här med påskkärringar nu. Det verkar mer eller mindre ha försvunnit att man ska leka påskkärring och tigga godis.


Jag undrar varför det blev så egentligen?  Det första jag kommer att tänka på är att föräldrarna antagligen är rädda för att något ska hända deras barn, men om man bor i ett område där man mer eller mindre vet vilka alla är så är det ju ingen fara. Sen kommer jag också att tänka på att folk kanske tycker att det är fult att tigga, fast å andra sidan så inträffar det att barn tigger godis 2 gånger om året och det är på skärtorsdagen och halloween. Eftersom att det är barn dessutom så borde det inte anses vara så fult. 


Det här om något gör mej otroligt fundersam och det är sånt här jag skulle kunna sitta och spekulera i, i flera timmar. Men jag ska bespara er det. 



 Idag fyller Py 19 och då säger man grattis: GRATTIS!! =D

19 dagar kvar...

Ovido - Quiz & Flashcards